Myra schouten
afstuderend performer
Wat rendert?
What Will Be My Last Lullaby?
“Waar melkpompen gasmaskers zijn, de kribbe een bunker is en de baby mobile onheil inluidt.”
De performer is voor de eerste keer en wellicht de laatste keer zwanger. De zelfbenoemde cynist, Myra, wil moeder worden, maar kan zij het over haar hart verkrijgen een kind deze wereld aan te doen?
In “What Will Be My Last Lullaby?” probeert de performer de vraag: "kan ze een kind de wereld aandoen?" te onderzoeken op de vloer. De performer probeert het zwangere lijf uit, de bedreiging van het ouderschap uit. Welke daad van ouderlijke liefde weegt zwaarder. Het baren of het niet baren. Een ode aan ieder die diens keuze met lege handen draagt of de keuze met een kind in de arm draagt, in de vorm van teksten, hergebruikte wiegeliederen en het ritueel van de zwangere buik. Een exercitie in hoop. Op intuïtieve wijze verzameld en gebundeld tot een onderBUIKgevoel.
Moge de twijfel met u zijn.
"Wat ik je nu vertel is geen poëzie, maar wetenschap.
Je weet dat gedurende de zwangerschap de cellen en het DNA van de ouder overgedragen worden aan de foetus.
Wat je wellicht niet weet, is dat de overdracht een wisselwerking is.
De cellen van de ouder worden overgedragen aan de foetus.
Maar de cellen van de foetus worden ook overgedragen aan de ouder.
Ze nestelen zich in de organen van de ouder, van brein tot darm.
Ze helpen het hart te blijven kloppen."
- Saint omer, Alice Diop
Myra Schouten Performer
Myra Schouten maker
Liz Abels dramaturg
Sil Kalker lichtontwerper
Sil Kalker videograaf
Ylke Siemensma decor- en kostuumontwerper.
Quirine Racké & Helena Muskens artistieke begeleiding.
Wie rendert?
Myra is performer en filmmaker. Haar werk is radicaal in empathie voor haar medemens. Ook voor die wier rol in het rad der mens gemaakte structuren diffuus is. Wie is de protagonist en wie is de antagonist, of zijn wij allen beiden? Haar vragen vinden inbedding in een politieke context.
Het kleine verhaal wordt onderdeel van de grotere menselijke ervaring, een groter vraagstuk.
Haar werk is associatief zowel in vorm als in het onderzoek. Zo kunnen een documentaire van Michael Moore en het Whatsapp gesprek van haar Rotterdamse vrienden gelijkwaardige bronnen zijn.
Het werk komt sferisch overeen met een thriller. In het donker onthullen zich de geheimen. Misschien is het grootste geheim dat de nihilist Myra hoop zoekt. In al haar werk houden hoop en wanhoop elkaar vast.
Toneelacademie Maastricht
Lenculenstraat 31-33
6211 KP Maastricht - Nederland
tel +31 43 346 66 90
toneelacademie@zuyd.nl