Regisseur

Emma van den Elshout

Emma van den Elshout

Kattenfilmpjes kunnen mij uren bezighouden.

Als mijn afstudeerjaar een achtbaan was dan was het zeker weten de Vliegende Hollander uit de Efteling: een spannend en hoopvol begin, een lange tocht in het donker met veel onzekerheid en (hopelijk) eindigend met een grote splash in het water. Toen ik binnenkwam op deze school had ik nooit verwacht dat ik zo anders naar buiten zou gaan. Na mijn afstuderen hoop ik op hele mooie projecten waar ik me nog meer als regisseur kan ontwikkelen, voornamelijk op het gebied van beeldend en fysiek theater.

Wat beweegt je?

Kattenfilmpjes kunnen mij uren bezighouden. Ik kan me kwaad maken over dingen zoals vrouwen die niet gezien of gehoord worden(welkom in 2022), mensen die praten in een STILTECOUPÉ! Ik raak geëmotioneerd van een specifieke Disneyreclame met een eendje en het moment van het applaus van een voorstelling waar je gezamenlijk voelt dat het tof was. Ik word heel blij van koffie in de ochtend. Ik word bang van het idee dat ik nog helemaal niet weet wat ‘mijn thema’s’ zijn waar ik theater over maak. Maar ik ben opgelucht dat ik wel weet dat ik gelukkig word van beeldend/fysiek/abstract/performatief/humorvol theater.

Wat toon je op Festival Gemaakt?

Judith en de belerende mond die zei dat ze zelf haar mokergrote bek moest houden is een beeldende opera gebaseerd op Hertog Blauwbaardsburcht van Bela Bartok. Noah Janssen en ik wilden in ons laatste jaar samen de uitdaging aangaan om een opera te maken. De voorstelling is zich steeds meer gaan ontvouwen als een grote goocheldoos die een magische wereld schept. Een sprookje met grimmig rafelrandje. De voorstelling gaat in première op Festival Gemaakt.